2016. szeptember 23., péntek

Védett? Nem védett?

A végtelen történet, ami a 3 Munkácsy festményről szól, újabb állomásához érkezett. A jelenleg Debrecenben látható képek Párizsban készültek, és mint Monet tavirózsái, egy pavilonban mutatkoztak be a közönségnek nem csak a franciáknál, de Washingtonban és egy csomó más városban is. Az egyik kép egy amerikai gyűjtőhöz került, majd tőle vette meg egy magyar befektető. Mivel a másik két kép a sorozatból már itthon volt, logikusnak tűnhetett, hogy az állam vegye meg a harmadik képet. A kép tulajdonosa amúgy is elég engedékeny volt akkor még, ezért volt pár év, amikor a képek együtt voltak láthatók Debrecenben (teljesen ingyen). A befektető viszont 10 millió dolláros árat szabott a képnek, ezt alá is tudja támasztani szakértői becslésekkel, és ha belegondolunk, hogy mekkora képről van szó, és mondjuk a Poros út cimű kép is 200 millió ft felett ment el, akkor jogosnak is tűnhet az ár. Másrészről meg persze ez már túlmegy a mi dimenzióinkon: azt még el lehet képzelni, hogy valaki vesz egy értékes képet mondjuk 1 millió ft-ért, sőt van aki 20 milliót fizet, esetleg 200-at, de az ár itt 2.8 milliárd forint.
Ér ennyit egy Munkácsy kép? Vagy vegyünk helyette Damien Hirst-öt? Vagy inkább Richtert? A kérdés célszerűtlen és nem is életszagú. Mindenesetre az állam, vagyis Baán László köre meghatározta valahogyan a szerintük jogos árat, ami 6 millió dollár. Gondolom azért dollárban mondták, mert mégiscsak hülyén hangzik, hogy 1.7 milliárdot fizetnének a képért. A történet akár itt le is zárulhatott volna, a felek megegyeznek középen, mondjuk 8-ban és kész. De nem. A műgyűjtő azt mondja, neki nem sürgős a dolog és 10 millió az ár. Az állam azt mondja 6-ot ad. Patthelyzet. Mivel Munkácsy külföldön is jegyzett név, a műgyűjtő megrebegtette, hogy majd külföldön eladja a képet. Barátságtalan lépés? Annyiból nem, hogy a képet ingyen mutogatta évekig, és nem keveset tárgyalt az állami emberkékkel is, gondolom nem az ingyenkávé miatt.. A másik oldalról viszont most az a főhir, hogy az állam sunyi módon védetté nyilvánitotta a képet, mert akkor a tulajdonos nem tudja elvinni az országból. Ez óriási mellélövés.
Kezdjük ott, hogy bár a rettenetes nagy hazafiságunk mást mond, azért mégiscsak jobb lenne, ha Munkácsy nem (csak) Debrecenben lenne, hanem Párizsban, mondjuk a Louvre-ban, a folyó másik oldalán lévő "csarnokban", vagy akár a kort bemutató Harmattan-ban. Másrészt milyen üzenete van annak, hogy erőszakkal próbálják itthon tartani a képet?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése