2015. július 15., szerda

A Csontváry kiállitás a várban

Annyi rétege, vizsgálható aspektusa van ennek a kiállitásnak, hogy könnyen lehetne belőle regényt irni akár. De azt majd megirja más, én próbálok a kiállitásra koncentálni. A helyszin rögtön az első nagy kérdés, hiszen a Nemzeti Galéria lett volna nyilvánvalóan a megfelelő helyszin erre a kiállitásra. Egyrészt a legtöbb kép ott van eleve, nem kell utaztani, még ha most csak 100 méterről beszélünk is, másrészt ott rendelkezésre áll a megfelelő terem, klima, teremőr, satöbbi. És a programjukba is belefért volna, hiszen idén még nem sok emlitésre méltó tárlat volt ott (A Rippl-Rónait kivéve). Akkor hát miért nem a Galériában van Csontváry tárlat? Ezt senki sem tudja. A volt honvéd főparancsnokság ugyanis meglehetősen alkalmatlan helyszin. Sok a lyuk, apró szoba, hosszú folyosó, elágazás, apró átjáró, kihasználatlan lépcsősor. Ami teljesen érthető az épület szempontjából, de ismét jelezni kell, hogy a Nemzeti Galériában mindezek jobban rendelkezésre álltak volna.
Akkor tehát Gulyás Gábor magánakciója az egész? Nem tudjuk. A Műcsarnok éléről mindenesetre a fidesz távolitotta el, igaz, előtte a Modemben meg klassz munkát végzett. Arról gondolom nem tehet, hogy a Flash art magazint immár fél éve megint nem sikerül kiadni. Ha tehát arról van szó, hogy észre akarta magát vetetni, és emiatt még a Nemzeti Galérián is áttrappolt, akkor gratulálok.
Aktuális-e Csontváry? Naná. A képei folyamatosan aktuálisak, mivel kortalanok, igazi klasszikusok. Elég megnézni egyetlen képét. A szinek lehetnének akár a Nyolcak szinei is. Témái igazi világpolgárt mutatnak, és végre kiemelik festészetünket a korábbi festők falu-puszta idilljéből. Taormina? Hát ki tudta akkor, hol van az, és miről hires? Még ma sem evidens, hogy valaki eljut Sziciliába, és ha már eljut, nem Palermoról beszél vagy Cefaluról. És nem emlékszem ilyen nagyivű Tátra ábrázolásokra sem más festőktől, pedig az mindössze 200 km-nyire van Pesttől. És Trogir.. Libanon, Kairó, lehetne még sorolni. Csontváry bizony nem csak ismerte ezeket a helyeket, de hosszabb időt eltölthetett ott, hiszen egy Taormina méretű képet megfesteni nem öt perc...A naplójában úgy ir erről, hogy fél évet dolgozott rajta.
Csontváry életműve azért is kiemelkedő, mert kényelmes gyógyszerészi pályáját adta fel a művészetért. Bár rövid ideig tanult is festészetet, ennél nagyobb akarást a festésre nem látunk más festőnél. Munkácsy kedvére elrajzolgatott, Csontváry viszont megszállott volt. Semmi mással nem foglalkozott.
Az is tanulságos, ahogy az utolsó teremben a vetitett filmet nézzük. Kiderül, hogy véletlennek köszönhető az életmű fennmaradása, hogy mennyire nem tisztelték a művészetét, sőt meg sem értették. Mellőzték, mint annyi festőét. Ám most újra előbukkant, és ezt meg kell becsülni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése