Azon filozofáltam a Keith
Haring film kapcsán, hogy vajon a művészet Forma-1-e valójában. Vegyük mondjuk
Hajas Tibort és Keith Haring-et, ez már önmagában vicces párositás. Most
képzeletben cseréljük ki őket, Hajas megy New York-ba, rajzol a metróban az
üresen hagyott falakra, Keith meg nézegeti a filmgyártó vállalatban az Erdély
Miklós filmeket…Csak azt akarom ebből kihozni, hogy a megfelelő városban kell
lennünk a művészeti karrierünk kibontakoztatásához. Elindulhatsz az országos
rallibajnokságon, de onnan nem vezet út a forma-1-be. A forma-1-be csak
rengeteg pénzzel lehet bejutni, és hopp, tehetségről még nem beszéltünk
egyáltalán (és nem is fogunk). Ott van például a Tate Modern. A raktáraiban
porosodnak Picasso művektől elkezdve mindenki, akikről valaha beszéltek és jó
drága ma már. Warhol? Van. Richter? Hegyekben. Rothko? Melyik korszakból kéred?
Mivel sok pénz van a művészetben, ezért a még nem befutott ifjakat is veszik,
mint a cukrot, hiszen ez befektetés. Ha veszik a képeket halomra, akkor sok
művész megél és nemcsak jól élnek, hanem verseny is van. Ha verseny van, akkor
fejlődik a szcéna, a gyerekek Damian Hirst-ek akarnak lenni, és ez jó.
Nálunk nincsenek jó
múzeumok, tehát már az is siker, ha a művész nem hal éhen. A gyerekek nem
mennek festőnek, nem veszik gazdag gyűjtők a képeiket, nincs verseny és emiatt
nincs semmi.
De. Következik-e ebből
az, hogy akkor jó ez igy, mindenki törődjön bele, éljen Angliában vagy menjen
inkább bolti eladónak? Nem. Az következik ebből, hogy meg kell ismerni New York
és London művészeti életét, és a művészeink munkáját hozzájuk kell mérni. Ha
véletlenül van nálunk egy Rembradt vagy Cézanne kiállitás, nem beletörődni
kell, hogy csak 20 kép Rembradt a 180-ból, hanem el kell utazni Amsterdamba.
Részt kell venni a külföldi művészeti életben. Ha kell, el is kell menni innen,
és szépen visszatérni egy kiállitásra, mint Ackermann Rita. Visszatérni, ha van
még hova.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése